zaterdag 9 juni 2012

Gastcollege; Marjan van der Herberg

De laatste gastcollege van het schooljaar was van Marjan van der Herberg, oprichtster van het jonge bedrijf Rondreisopmaat.nl. Zij is anderhalfjaar geleden gestart en runt het bedrijf alleen. Zij heeft haar baan als marketingmanager bij ANWB Reizen opgezegd en is begonnen aan de ontwikkeling van een jonge online touroperator. Het idee was om met een eigen reisbedrijf online verre rondreizen te facilitiren en verkopen op schaalbare wijze. Het viel haar wel op dat een manager nog geen ondernemer was, want er kwam een hoop bij kijken. Zo moest ze een ondernemingsplan schrijven zodat ze zich kon inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de SGR.

Ook viel het haar op dat de meeste toeristische bedrijven gericht zijn op zichzelf en weinig op de klant. Marjan gaat juist in op de wensen van de klant in plaats van over zichzelf. Het sleutelwoord hierbij is: co-creatie; beide partijen bieden waarde aan.

Het was voor haar een uitdaging om een website te creeren onder de €5000,-. Maar, het is gelukt en was de dag voor de Vakantieberus van 2011 gelanceerd. Het is slim om met zo'n klein bedrag te beginnen, want zo kun je het later gemakkelijker aanpassen aan wat de doelgroep wilt en wenst.
Ze is op de Vakantiebeurs gestart.
Ze kon gratis in de stand van Zuid-Afrika staan dankzij haar partner in Zuid-Afrika. Vervolgens heeft ze via Linkedin om ideen en suggesties gevraagd en daardoo kreeg ze ontzettend veel reacties die haar geholpen hebben zich verder te ontwikkelen. Zo wil zij meer beleving en interactie aanbieden.

Bovendien heeft zij aan Search Engine Optimalisation (SEO) gedaan. Ze heeft keywords geoptimaliseerd en hierdoor eindigt ze hoog in de zoekpagina's van Google. Google Adwords kost namelijk ontzettend veel geld om hoog bovenin de lijst te staan.

Mensen hebben wensen an daar moet je met hen over praten. Naar aanleiding van het persoonlijk contact krijg je meer bezoekers en aanvragen.Haar doelgroep is voornamelijk de 50 - 65 jaar, want die is het meest kansrijk voor haar. Zij sluiten het beste aan. Zij willen zekerheid, betrouwbaarheid en zorgen dat alles goed geregeld is. Achteraf vindt ze dat ze minder puur online was geworden, dan dat ze aan het begin dacht. De traffic komt door online, maar de conversie komt door persoonlijk contact. Op de Vakantiebeurs gaat zij dan ook de binding aan en luistert zij naar de behoeften van de mensen. Dat is ook een voordeel van maatwerk; veel persoonlijk contact.
Vooral mond-tot-mondreclame is erg belangrijk, want mensen gaan niet twee keer achter elkaar naar Zuid Afrika. Van die mensen maakt ze een soort ambassadeur zodat er meer mond-tot-mondreclame is naar nieuwe klanten.

Ze maakt geen gebruik van Social Media want daar heeft ze geen tijd voor en ze weet eigenlijk niet wat ze er mee moet, want het heeft voor haar geen toegevoegde waarde. Dat snap ik heel goed, want haar doelgroep bevindt zich nauwelijks op dit medium en omdat zij alleen een bedrijf runt, blijft er geen tot weinig tijd over om berichten te plaatsen op deze media.

Dit vond ik echt een heel interessante gastcollege. Ik vind het erg dapper dat zij die stap toen (in de economische crisis) durfde te nemen. Bovendien gaf ze ons nog een tip voor ons afstuderen; zoek een klein tot middelgroot bedrijf. Zij doen namelijk echt iets met je onderzoek en zijn sneller tevreden. Ik zou het leuk vinden om bijvoorbeeld bij Marjan een afstudeeronderzoek te doen. Ze geeft aan dat je eerst veel kennis en ervaring op moet doen in de reiswereld. Na vele jaren ervaring kun je dan uiteindelijk voor jezelf beginnen. Dan weet je wat je kan gaan doen en ben je zelfverzekerd en twijfel je niet aan jezelf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten